Reduktori Ehitus. Põhimõte.

Discussion in 'Õpetused' started by JussPB, Veebr 10, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. JussPB

    JussPB Active Member

    1,384
    19
    38
    Paljud rolleristid tuunivad oma masinaid, kuid unustavad ära vahetada ülekannet, mis piirab kõvasti tipp kiirust ja vahest isegi ka kiirendust.
    Põhimõtteks on jõu suunamine tagurattasse, nii, et mootoril oleks võimalikult väike koormus väikestel kui ka suurtel kiirustel.
    Teen lühikese õpetuse, mis toimub reduktoris ja kuidas midagi vahetada.
    Näidiseks siis Piaggio LC mootoriblokk tüübiga: SAL 2M
    Alustuseks eemaldage variaatorikaas, siduritrummel, sidur koos tagumsite taldrikutega.
    Siis tuleb lasta õli välja, selleks jaoks peaks ligipääsema sellisele poldile. Sellejaoks tuleb maha võtta sumps, sumpsikinnitus ning taguvelg.
    (Alumine välja laskmiseks, ülemine õli sisse panemiseks)
    [​IMG]

    Kui õli väljas, võib keerata poldi sisse tagasi, et jäägid töölauda ei määriks või maha ei tilguks.
    [​IMG]

    Siis võib juba asuda reduktorikaane eemaldamisele. Selleks tuleks eemaldada need 5 polti, tulevad lahti 8se padruniga.
    [​IMG]

    Peale seda, ei kuku kaas siiski kohe maha, ise olen teinud nii,et keeran velje võllile mutri peale ja siis haamriga olen peale koputanud, see lükkab reduktorikaane lahti.
    Avaneb siis selline pilt. Reduktorikaas seest
    [​IMG]

    Reduktor blokis (ärge kaotage keskmise võlli peal olevat seibi ära!)
    [​IMG]

    Reduktor jaguneb kaheks:

    [​IMG]

    Primary gear (selle moodustab sidurivõlli hammasratas ning keskmise võlli suurem hammasratas)
    Secondary gear (selle moodustab taguratta võlli hammasratas ja keskmine väiksem)

    Primary
    [​IMG]

    Secondary
    [​IMG]

    Kõvematel masinatel tuleks vahetada hammasrataste arvu, et jõud, kiirus jms ei jääks reduktorisse.
    Tollel mootoril oli
    Primary 39/11 suhe: 3.54
    Secondary 49/12 suhe: 4.08
    Vanemate mootoritega masinatel on see suhe kõrge. See annab hea kiirenduse, kuid kannatab tippkiirus. Masinal on kõrged pöörded aga kiirus väike,
    ülekannet aeglasemaks vahetades, on mootoril kõrgetel pööretel kõvasti parem kiirus..
    Minu reduktori üldsuhteks tuli (3.54x4.08)=14.46 see on liiga lühike ülekanne. Et tipp kiirus hea oleks, peab see number väiksem olema.
    Kergem seletus oleks vast, et sidur tegi 13.5-14 ringi kui velg ühe ringi tegi.
    Uuematel masinatel, ei oska kindlat aastat öelda, on see suhe umbes 10,5.
    Ehk siis peaks umbes 9-9.5 sidurtrumli ringiga tegema velg ühe pöörde. Tööd peab kõvasti vähem tegema ja mootor kulub ka vähem.

    Stock masinatel piisab juba 10% pikemast ülekandest.
    natukene võimsamatel võiks juba 16% olla.
    ning high-endile soovitatakse panna juba 21% pikem.

    Malossi, Polini, Stage 6 müüvad primary ja secondary kitte. Hinnad umbes 50+ euri
    Primary kitis on siis sidurivõll ning keskmise võlli suur hammakas.
    Et vahetada, tuleb sidurivõll siis välja koputada ja uus samamoodi sisse. Vanematel masinatel soovitaksin ära vahetada ka laagri ning simmeri.
    Keskmine suur hammasratas on surutud koonuse otsa, ehk tuleb välja pressida ning uus peale pressida.

    Secondary kitis on suur hammakas ning keskmine võll, koos väikse hammakaga (see on jäigalt kinni).
    Keskmisele võllile tuleb siis primary ülekande hammakas peale pressida ja võib sisse panna.
    Taguratta võlli külge on kinnitatud hammasratas splindiga ehk siis splint välja, hammakate vahetus ja splint tagasi.
    [​IMG]

    Kontrollige ka, kas taguvelje simmer laseb läbi või kas laagril loks sees, kui on siis vahetage välja!
    Simmeri saab ilusti kruvikaga kätte selle taga on splint võtke see ära ja siis saate laagri alles kätte. (Niisama pekstes/pressides võite bloki ära lõhkuda)

    Kui kõik asjad tehtud on, siis puhastage reduktorikaane ja bloki liitekohad ära, pange hammasrattad paika (varem mainitud seib ka), lisage tihend/hermeetik ja pingutage ühtlaselt poldid kinni. Kontrollige, kas reduktor käib korralikult, kui jaa, siis lisage õli umbes 110-125ml ja pange kõik muu külge tagasi, kui ei, siis vaadake mis valesti, võimalik,et panite seibi valesse kohta, saate korrastatud, õli lisatud, siis pange kokku tagasi ja võite sõitma asuda.
    Nüüdseks peaks reduktor teil selge olema ja kui küsimusi on siis aitan meeleldi. Millegi puudumisel, andke teada lisan!
    Juss.

    (vead ja sõnastuse võiks keegi vanem üle kontrollida)
     
Thread Status:
Not open for further replies.

Jaga seda lehte